دوسالانه «کارتون کتاب» طرحی بنیادین برای توجه دادن مردم به کتاب است

347 | 23 خرداد 1400

دوسالانه «کارتون کتاب» طرحی بنیادین برای توجه دادن مردم به کتاب است

داور پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» با اشاره به توجه کاریکاتوریست‌های بین‌المللی به موضوع کتاب به عنوان یک دغدغه جهانی، برگزاری منظم و منسجم جشنواره «کارتون کتاب» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را اقدامی بنیادین در جهت توجه دادن مردم به کتابخوانی از دریچه هنر کاریکاتور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا ذاکری، کاریکاتوریست شناخته شده کشور و از داوران پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» درباره برگزاری این جشنواره گفت: خوشبختانه دوسالانه «کارتون کتاب» که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حضور جناب آقای شجاعی طباطبایی پنجمین دوره خود را به صورت مستمر و منسجم برگزار می‌کند، از یک اعتبار و وجهه مناسب بین‌المللی برخوردار شده و هنر مندان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جلب کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر موضوع «کتاب» نیز همیشه برای کاریکاتوریست‌ها سوژه مهمی بوده و در اکثر آثار این هنرمندان موضوع کتاب جایگاه ویژه‌ای داشته است. چراکه کتاب بنیادی ترین عامل تفکر و اندیشه و حامل و انتقال دهنده فرهنگ‌های بشری در طول تاریخ بوده است.

این داور پنجمین دوسالانه «کارتون کتاب» گفت: هر دوره‌ای که از این جشنواره برگزار می‌شود، با پرداختن کاریکاتوریست‌ها به موضوع کتاب از زوایای مختلف، می‌تواند خطر کمرنگ شدن مطالعه در جامعه را به مردم گوشزد کند. به طور کلی هر موضوعی که با هنر ترکیب می‌شود شانس ماندگاری پیدا می‌کند و مخاطب می‌تواند از نگاه تیزبین و عمیق کاریکاتوریست‌ها به این موضوع نگاه کند و به لایه‌های زیرین موضوع بیندیشند.

وی طراحی و اجرای مستمر این جشنواره را اقدامی شایسته تقدیر عنوان کرد و گفت: در سال‌های دور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دوره از جشنواره دوسالانه کاریکاتور تهران را که در دهه ۷۰ برگزار شد، به موضوع  کتاب و یک دوره هم به موضوع قلم که مرتبط با کتاب است اختصاص داده بود. اما ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به این عرصه و برگزاری منظم و منسجم جشنواره کارتون کتاب به عنوان یک اقدام بنیادین در جهت توجه دادن مردم به کتابخوانی از دریچه کارتون و کاریکاتور، اقدامی شایسته تقدیر است.

علیرضا ذاکری درباره استقبال خوب هنرمندان خارجی در این دوسالانه توضیح داد: پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی، تلاش برای پررنگ نگه داشتن نقش کتاب در جامعه و پرداختن خطرات و تهدیدات کتابخوانی، تنها مختص به ایران نیست و در همه دنیا مورد توجه است. مشارکت خوب کارتونیست‌های خارجی در دوره‌های قبلی این دوسالانه نشان داد همه هنرمندان از کشورهای مختلف به این دغدغه جهانی توجه دارند.

این کارتونیست یادآور شد: باید توجه داشت که تاثیرگذاری آثار ارائه شده در این جشنواره تنها به برگزاری آن و ارائه آثار برگزیده در کاتالوگ جشنواره ختم نمی‌شود و باید با بکار بستن اقداماتی آنها را در انظار عموم قرار داد. استفاده از ظرفیت‌ شهرداری‌ها و صداوسیما بخشی از این اقدامات است که می‌تواند حاصل و خروجی این جشنواره را در جامعه و برای مردم ارائه کند. به عنوان مثال انتشار آثار برگزیده در بیلبوردها و بنرهای شهری و مترو و یا تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی برای معرفی کاریکاتوریست‌ها و ارائه آثار آنها بخشی از این اقداماتی است که می‌تواند احساس نیاز به مطالعه را در مردم بیش از پیش ایجاد کند.

گفتنی است، پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی، برگزار می‌شود. در این دوره موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» ‌و «کتاب و کرونا» مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برای نخستین بار بخش جنبی ویژه هنرمندان مبتدی به جشنواره اضافه شده است. پیش از این نیز، چهار دوره از این دوسالانه بین‌المللی به صورت منظم و پی‌درپی با دریافت بیش از ۶ هزار اثر از هنرمندان کشورهای مختلف جهان برگزار شده است.

تصاویر

دوسالانه «کارتون کتاب» طرحی بنیادین برای توجه دادن مردم به کتاب است

Alireza-Zakeri

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین اخبار