لزوم استفاده از جذابیت‌ هنر در ترویج فرهنگ کتاب

306 | 15 آذر 1400

لزوم استفاده از جذابیت‌ هنر در ترویج فرهنگ کتاب

مجید امینی، طراح و کارتونیست گیلانی با تاکید بر اینکه جامعه به سمت محتوای فانتزی و سطحی فضای مجازی گرایش پیدا کرده است، گفت: با استفاده از جذابیت‌ها و خاصیت هنر می‌توان در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدم برداشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مجید امینی، طراح و کارتونیست گیلانی، اهل شهرستان رشت، موفق شد رتبه دوم برگزیدگان نهایی پنجمین رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب را از آن خود کند. این هنرمند رشتی که سال‌ها است به عنوان کارتونیست در گیلان فعالیت دارد در گفتگویی ضمن معرفی خود از علاقه خود به هنر کاریکاتور و آثار مثبت این هنر در گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه سخن گفت.

مجید امینی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه متولد شهر رشت است و از سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ به صورت حرفه‌ای در زمینه کاریکاتور فعالیت می کند، گفت: به طور کلی حدود ۲۴ سال است که هنر کاریکاتور را به شکل جدی دنبال می‌کنم و در این مسیر چالش های فراوانی را تجربه کردم. فارغ‌التحصیل رشته گرافیک دانشگاه گیلان و معماری دانشگاه آزاد اسلامی رشت هستم و به طراحی در حوزه‌های معماری، گرافیک، کاریکاتور و مجسمه‌سازی علاقه دارم. هنر برای من مرزی ندارد و از این ابزار برای بیان دغدغه هایم بهره می برم.

این کاریکاتوریست گیلانی به دغدغه های خود در خصوص کتاب و کتابخوانی در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: قطعا بحث کتاب می‌تواند دغدغه بسیاری از افراد باشد و برای من هم به همین صورت بوده است، از طرفی کتابخوانی بخشی از زندگی خیلی ها است، به طور مثال برخی‌ صرفا دغدغه کتاب دارند اما فرصت مطالعه آن را پیدا نمی‌کنند و عده‌ای هم کلا به دلایلی به این سمت و سو نمی‌روند.

مجید امینی اضافه کرد: سوق پیدا کردن افراد به سمت کتاب چه در دوران تحصیلات و چه بعد از آن بر اساس تخصص و علاقه متفاوت است اما کسی نمی‌تواند از آن دوری کند، بنابراین من هم از این امر مستثنی نبودم؛ کتاب‌هایی که بیشتر مطالعه می‌کنم در حوزه‌های علمی و مرتبط با رشته‌های کاری‌ام مانند معماری و هنری است.

امینی در خصوص برخی مشکلات در مسیر تهیه کتاب نیز افزود: بحث گران شدن کاغذ و افزایش قیمت کتاب و حتی مجلات نیز بخشی از مواردی محسوب می‌شود که در حوزه کتاب‌ و کتابخوانی مشکلاتی ایجاد کرده اما اقدامات اثربخش نهاد کتابخانه‌های عمومی به کاهش این موانع و مشکلات علاقمندان به حوزه کتاب کمک شایان توجهی کرده است.

برگزیده دوسالانه کارتون کتاب به نحوه آشنایی خود با این جشنواره اشاره کرد و با بیان اینکه تا قبل از برگزاری رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب نهاد کتابخانه ها، آثاری در این رابطه داشتم، گفت: در جریان برگزاری رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب با فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بیشتر آشنایی پیدا کردم و از اقدامات و کارهای خیلی خوب و منظمی که در این مجموعه در حال انجام است بهره بردم.

این هنرمند گیلانی در خصوص نقش انوع هنر در ایجاد انگیزه مطالعه خصوصا در بین نوجوانان و جوانان نیز گفت: اگر هنر در بستر کتاب قرار گیرد و سپس توسط مردم مطالعه شود این امر به ایجاد انگیزه جهت کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند. به بیان دیگر نهادهای متولی می‌توانند با استفاده از جذابیت‌ها و خاصیت هنر در امر ترویج این فرهنگ و نهادینه کردن آن در سطح اجتماع اقدام کنند که البته میزان تاثیر چنین اقداماتی به نوع سیاست‌گذاری‌ نهادهای ذیربط بر می‌گردد.

وی همچنین نقش هنر کاریکاتور در انتقال مفاهیم فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی را به واسطه جنسیت گفتمانی، طنزآلود و خاصیت نقد کاریکاتور موثر دانست و گفت: از طرفی کاریکاتور هم می‌تواند در این بخش بسیار تأثیرگذار باشد.

امینی اضافه کرد: یک کاریکاتوریست و کارتونیست به تنهایی نمی‌تواند این کار یعنی انتقال مفاهیم فرهنگی را انجام دهد و باید بستر لازم فراهم باشد و اینجا است که ارزش کار نهادهایی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی یا سایر ارگان‌های دغدغه‌مند مشخص می‌شود.

وی برگزاری این رویداد هنری با موضوع مطالعه و کتابخوانی را اتفاقی تحسین برانگیز با محوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد و با تشکر از برگزار کنندگان این رویداد فرهنگی، گفت: حرکت قابل توجه نهاد در شکل دهی به رویداد مهم کارتون کتاب در این برهه زمانی که بخش اعظمی از جامعه سرگرم محتوای فانتزی و سطحی فضای مجازی هستند، بسیار ارزشمند است.

مجید امینی اضافه کرد: معتقدم با برگزاری دوسالانه کارتون کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی، ارزش کتاب و کتابخوانی به نحوی یادآوری می‌شود و فرهنگ کتابخوانی ترویج پیدا می‌کند.

این کاریکاتوریست برگزیده در پایان با قدردانی از پیگیری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان و رسانه‌های خبری افزود: هنرمندان همواره به توجه و حمایت نیازمند هستند و در حالیکه دستگاه های دیگر چندان توجهی به این قشر نمی کنند، نهاد کتابخانه های عمومی به خوبی به این موضوع پرداخت که جای تشکر دارد.

گفتنی است، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب را با هدف شناسایی و حمایت از هنرمندان برجسته کشور، ایجاد زمینه رقابت با هنرمندان دیگر برای ایجاد انگیزه و ارتقای مهارت‌های هنری برگزار می‌کند. امسال آثار کارتونیست‌ها از ۶۵ کشور به دبیرخانه این رویداد فرهنگی ارسال شد که از این میان مجید امینی با کسب امتیازات لازم از سوی داوران این رویداد هنری به رتبه دوم این دوسالانه دست یافت.

تصاویر

لزوم استفاده از جذابیت‌ هنر در ترویج فرهنگ کتاب

230614

لزوم استفاده از جذابیت‌ هنر در ترویج فرهنگ کتاب

230613-768x512

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین اخبار