در حاشیه داوری پنجمین دوره کارتون کتاب

گفتگو با عارف نیازی داور دوسالانه کارتون کتاب

385 | 15 مهر 1402

عارف نیازی برگزاری جشنواره کارتون کتاب را در ارتقای سطح مطالعه در جامعه اثرگذار دانست و پیام این رویداد مهم فرهنگی را انتشار اهمیت کتاب در آن عنوان کرد.

گفتگو با عارف نیازی داور دوسالانه کارتون کتاب

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عارف نیازی کارتونیست، گرافیست و یکی از داوران پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «کارتون کتاب» در گفتگویی با اشاره به داوری در این جشنواره بیان داشت: حضور در این دوسالانه برای هر هنرمند، چه به عنوان شرکت کننده و چه به عنوان داور، از یک سو اتفاقی بسیار خوب و از طرفی دیگر باعث خوشحالی است.

نیازی که برنده جایزه نخست دوره چهارم دوسالانه «کارتون کتاب» است با یادآوری طرح برگزیده‌اش، خاطرنشان کرد: کاری که در دوره قبل ارائه کردم، مبتنی بر تجربه زیستی خودم درباره کتاب و به دور از شعار و آمیخته با حسی بود که از کتابخوانی داشتم؛ اجرای این اثر برای من خیلی ساده بود چراکه آن را بارها تجربه کرده بودم و در اجرای آن از خودم تخیل نساختم.

داور پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «کارتون کتاب» با اشاره به ظرفیت‌های هنرِ کارتون و کاریکاتور در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: فعالیت کارتونیست‌ها در ارتباط با کتاب خوب است. بسیاری از آنها تصویرگر هستند و اغلب تصویرسازی کتاب‌هایی که می‌توانند کودکان را  هرچه بیشتر به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند کنند، انجام می‌دهند. خلق اثر درباره اهمیت این موضوع به همراه تبلیغات مؤثر می‌تواند باعث گرایش افراد به کتاب و کتابخوانی، به‌خصوص در نوجوانی و سنین پایین‌تر شود.

نیازی در ارزیابی برگزاری دوسالانه «کارتون کتاب» و تأثیرات آن در ارتقای سطح مطالعه در جامعه، بیان داشت: اینکه چنین رویداد مهمی با این گستردگی در موضوع کتاب برگزار می‌شود، یک پیام بسیار مهم را انتشار می‌دهد؛ پیامی که اهمیت کتاب را اعلام می‌کند. امیدوارم از فستیوال‌های فرهنگی که برای افزایش آگاهی و نیاز جامعه برگزار می‌شوند حمایت شود تا بتوانیم اجرای برنامه‌های جانبی مناسب در کنار آنها را نیز متصور شویم.

اثر عارف نیازی در چهارمین دوسالانه «کارتون کتاب» که برنده جایزه نخست این جشنواره بین‌المللی شد

گفتنی است پنجمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با بهره‌گیری از تجربیات چهار دوره پیشین، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی در موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» ‌و «کتاب و کرونا» برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ (June ۲۱, ۲۰۲۱) خواهد بود و علاقه‌مندان به شرکت در پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک info@booktoon.ir ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز به سایت جشنواره به نشانی www.booktoon.ir مراجعه کنند.

تصاویر

گفتگو با عارف نیازی داور دوسالانه کارتون کتاب

aref-niazi

گفتگو با عارف نیازی داور دوسالانه کارتون کتاب

ketab_aref_niazi

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین اخبار